Marinbiolog

På god väg!

Ex-jobb dag 7, utsikter och insikter

Kategori: Allmänt

Dag 7 på exjobbet. Jag kämpar vidare med metodutvecklingen och insér nu att om den ska göras grundligt måste en väldans massa tid läggas på den, jag befarar mer tid än vad som finns att tillgå i vår. Det handlar om att göra tillräckligt med replikat för att man ska kunna dra statistiskt välgrundade slutsatser om vilket tillvägagångssätt som är bäst, säkrast, billigast och effektivast. Jag antar att jag kommer att få nöja mej med en gyllene medelväg någonstans mittemellan genial metodik och fullständigt opålitliga resultat...

Annars går jag runt i kritiska tankar runt min framtid som blomstrande marinbiolog. Att jag har potential att blomstra som marinbiolog tvivlar jag inte på, däremot är jag mycket skeptisk till denna världens sätt att behandla vetenskapsmän. Det går inte att komma ifrån att allt handlar om att dra in pengar. Ingen anställer en biolog för att biologen möjligtvis kan upptäcka nya fantastiska organismer, samband eller teorier. Kanhända universiteten, men de platser som finns där för forskande marinbiologer är en droppe i havet i relation till hur många som utbildas inom biologi-genren varje år.

Att söka forskningspengar är inte heller en dans på rosor, "det är ett under att någon överhuvudtaget någonsin lyckats pricka in alla kriterier NVV/FORMAS/whatever har i sina forskningsanslag" sa K förra veckan. Sorgligt nog bekräftar hennes uttanlande bara anledningen till varför många marinbiologer hoppar av sin forskningskarriär efter några år i branschen...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: