Marinbiolog

På god väg!

Temavecka

Kategori: Allmänt

Jag droppar franskakursen. När jagska:n hänger som tunga stenblock i allt för tunn lina ovanför huvudet är det skönt att kunna eliminera ett par av dem. I det här fallet genom att avsäga sej franskan. Nu får jag tid över till annat. Jag kan t.ex. se på fransk film. Och läsa en och annan fransk bok. Och ta med Mr N (min hjärtas kär) till Frankrike, där vi kan förkovra oss i baguetter, sufletter och monsieurer et les dammes!

Just i detta NU spelar Fleet Foxes låten 'Mykonos' för mej inne i CD-spelaren. Jag sitter med uppstarten av min journalistikkurs och skapar faktiskt en ny blogg på deras begäran. Jag har döpt den till "Temaveckan". Temaveckan är nämligen lite av ett nytt projekt som går ut på att allmänbilda mej själv genom att ge varje vecka ett tema vari det är meningen att jag ska fördjupa mej. Det kan t.ex. vara statskuppen i Chile på 70-talet, eller kvinnans frigörelse. Ja, vad som helst som har en samhällsvetenskaplig/historisk anknytning. På det viset kan man vidga sina tankenät och knyta samman historia med nutid, utveckling, avveckling, politik m.m. och få den där allmänbildade hjärnan som på en gång ser sammband när Ohly börjar snacka bröstmjölk i direktsändning.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: