Marinbiolog

På god väg!

Ex-jobb dag 5, första veckan avklarad

Kategori: Allmänt

Jag sitter i företagets lokal som jag ex-jobbar för. Här är rena idéverkstaden och det känns som att jag fylls upp av kreativa idéer och nya tankeströmmar. Det är som att min kropp bara diffunderar in och suger upp känslan av att faktiskt vara arbetande marinbiolog i dagens Sverige. Hittills har processen att slussas in i företaget varit mycket, mycket lärorik, och än så länge har jag bara hunnit påbörja min undersökning.

Jobbet med att leta efter plastpartiklar i marina sediment flyter på och jag färdigställde igår första prototypen av det slutna analyssystemet. Det är en snillrik idé som jag inte tänker avslöja i detalj för att inte spoliera företagets möjligheter att vidareutveckla och presentera idén på för högre instanser.

Första veckan har ex-jobbet redan burit frukt. Vi kan konstatera att plastpartiklarna finns och därifrån gäller det nu att arbeta sej framåt genom att karaktärisera och kvantifiera antalet partiklar i sediment från olika ställen och därefter fortsätta med ytterligare planerat experiment på en modellorganism.
Min rumskompis frågade mej igår vad jag hade gjort om vi INTE hittat plast i sedimentet. Bra fråga, jag hade redan från början förutsatt att vi skulle hitta det. Dock är ett "icke-resultat" inte att underskatta. Då skulle följdfrågan blivit; Varför hittar vi inga partiklar när man gör det i England och USA?

Trevlig helg

Kommentarer


Kommentera inlägget här: