Marinbiolog

På god väg!

Morgon på balkongen

Kategori: Allmänt

Det blev en lång frukost på min balkong. Den är inglasad och jag insåg tillslut att här måste en insats göras mellan artikelläsandet. Jag tvättade balkongfönstren! Nu är de skinande rena och man kan se ända till änggården genom glasen, haha!

Just nu läser jag mer om bildäcksslitage och bildäckspartiklar i miljön. Mycket intressant men många svåra begrepp som jag inte kommit i kontakt med tidigare då de här artiklarna främst handlar om kemi och toxikologi. Men solen skiner utanför och jag har stekt ikapp med de amerikanska frukostarna hos grannarna. Göttigt värre.

Jag kom precis på att Lisa gör andra provet idag inför uttagningen till PAS, performing art school, här i Göteborg. Undra om man ska våga ringa och höra hur det går, jag vill vara ett stöd och jag vill fira i eftermiddag när hon får beskedet om att hon går vidare!

Oj, nu är det ett inslag från SLU och Marina artdatabanken! De citerar Anna Karlsson som var den person som tipsade mej om praktiken förra sommaren.
Inslaget handlar om det ökande antalet hotade arter i svenska vatten. Både fiskar och ryggradslösa djur blir alltmer utsatta till följd av fiske, muddring och trålning. Det är jättebra att SR gör inslag om detta i radion, information måste göras lättillgänglig för att en opinionsförskjutning mot ett mer hållbart tänkande ska kunna ske.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: