Marinbiolog

På god väg!

Helg men ändå torsdag

Kategori: Allmänt

Åh vad spännande, antalet stammisbesökare växer, kul! Undrar vilka ni är?!

Nu skriver jag på inledningen till min rapport. Det slår mej i detta nu att jag fortfarande inte satt någon titel på arbetet, men något i stil med "Antropogena partiklar i svenska marina sediment" kanske skulle passa? Eller "Kartläggning av mikroavfall i två typer av sediment på svenska västkusten".

Jag har valt att skriva rapporten på svenska och det har visat sej vara något av en utmaning. Jag trodde jag skulle slippa ifrån en del av farthindren i rapportskrivningen genom att välja att skriva på mitt modersmål som man ändå får anta att man behärskar såhär efter 23 levnadsår, men det är ju faktiskt riktigt svårt att få språket att låta vetenskapligt och proffsigt när man inte skriver på det språket som man är van vid när det gäller vetenskap, nämligen engelska.

Introduktionen ska vara som den övre delen på ett timglas förklarade Maria för mej idag i fikarummet. Den ska börja as-brett, och sedan pö om pö snävas åt och ringa in målet med rapporten. Därefter kommer själva metod- och resultatdelen som flaskhalsen eller midjan på timglaset, och därpå följer diskussionen som börjar snävt och sedan utvidgas alltmer. Målande bild som handfast beskriver något som man hade på känn men inte hittills kunnat konkretisera (finns det ordet?).

Förresten; Slut på musikinspiration? Prova en vattentät gubbrocksspellista med Rolling stone's top 500 låtar! Rolling Stones top 500

Kommentarer


Kommentera inlägget här: