Marinbiolog

På god väg!

Om det inte blir något

Kategori: Allmänt

Om jag i framtiden blir ståendes utan jobb (Gud förbjude), då har jag nu en idé jag tänkte sälja in här och nu!

Jag ska crowdfunda en inventering av groddjur i stadsnära miljö! Jag vet nämligen att både mindre vattensalamander och grodor trivs i Göteborgs stads många dammar och vattensamlingar, men det jag tror är att inte många är medvetna om att man genom dessa för stadsbor trivselhöjande miljöer också förhöjer överlevnadschanserna för våra små grodvänner! Jag kanske inte ens behöver crowdfunda den, kanske kan man sälja i konceptet hos kommunen? Eller söka väl valt jobb?

Och vem vet? Kanske den större vattensalamandern [Triturus cristatus] som är rödlistad också gömmer sig någonstans, kanske i Näckrosdammen? Jag vet att den finns uppe i Änggårdsbergen, för där sitter en skyllt. Större vattensalamander har ju ganska höga krav på sin närmiljö, med död ved, fuktig mark och lövskog runtomkring sin pöl, men kanske kanske Näckrosdammen?
 

Mer information
 
 
En informativ broschyr från Länsstyrelserna
 
P3 Institutet med forskaren Daniel Berg om vattensalamanderns regenererande egenskaper
 
Bilden är från Falkenbergs kommun PDF som finns under länken ovan.
 
Ps: Kom ihåg att alla groddjur i Sverige är fridlysta. Var snäll mot dem!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: