Marinbiolog

På god väg!

Deg och flyt

Kategori: Allmänt

Jag bakade brödet! Receptet som finns längre ner på sidan är nu testat och jag bekräftar; Ett episkt recept. Minimal kontakt med degen, minimal tid att passa (jag jäste 10 timmar i kyl istället för åtta), minimalt kladd (även om degen är kladdig när man ska klutta upp den i sex bitar på plåten. Jag använde inte specialvete utan vanligt vetemjöl och bytte 1,5 dl mot rågmjöl för att få brödet något nyttigare. Det visade sej gå alldeles utmärkt. Jag kan tänka mej att brödet blir mer bubbligt och ciabattalikt om man följer ursprungsreceptet men det finns helt klart plats för rejäla utsvävningar utan att det blir pankaka av alltihop.

Rapportskrivningen har äntligen lossnat. Jag vet inte vad det beror på, om det är deadlinen för redovisningen, om det är den stundande seglingen, vädret eller att jag bara knegat på så länge att jag börjat se att jag snart är klar. Hursomhelst så flyter det på nu!

Jag höll en liten lunchföreläsning om antropogena partiklar i havet för två av mina kollegor på whiteboarden i lunchrummet. Här kommer en bild..

Kommentarer


Kommentera inlägget här: