Marinbiolog

På god väg!

Snurr

Kategori: Allmänt

Nu har sjunde veckan gått, och jag börjar bli lite lätt stressad. När jag tänker efter så funderar jag på om jag gjort något vettigt alls de senaste sex veckorna. Nu när metoden är spikad känns det som att den är så självklar att jag kunnat fixa den första veckan? Jag har tre veckor kvar på mej att processa de riktiga sedimentproverna men isen ligger fortfarande kvar runt båtarna så jag kan egentligen bara undersöka den lokalen jag redan hämtat sediment från pluss lokaler som jag kommer åt från land; Resten måste vänta tills isen försvunnit helt.

Jag bläddrar febrilt i den tjocka pärmen som fick namnet "Rosa små grisar" efter en kris i studiemotivationen för att försöka vända statistikupplevelsen till något positivt och roligt. Pärmen innehåller alla anteckningar från en biostatistikkurs jag läste för över ett år sedan. Shit, jag har glömt så mycket och det är så mycket jag skulle vilja komma ihåg!
Hur ska jag gruppera data? Vad ska testas? Ska jag använda mej av nestad eller flerfaktorsanova? Är mina data normalfördelade och spelar det egentligen någon roll? Hur många replikat ska jag ha egentligen? Kan jag motivera ett ensidigt test? Vad håller jag på med? Vem är jag?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: