Marinbiolog

På god väg!

Under ytan

Kategori: Allmänt

Idag tittade jag in hos M för att diskutera möjligheterna att göra en MFS (minor field study) i Mocambique. Jag fick grönt ljus! Det skall genomföras en inventering i en flodmynning strax norr om Maputo av handledaren som jag ska sammarbeta med vilket för mej innebär; Expedition Mocambique!

Därefter tog jag en sväng ner till spolhallen för att begrunda havets underliga innvånare och fick en känsla av att någon stirrade på mej...



En trollkrabba och en eremitkräfta, i bakgrunden hänger tentaklerna ner från en havsros.

Jag begav mej lite längre in i hallen och hittade ett korallrev!


Lophelia pertusa, vår kallvattenskorall vars sista kvarvarande habitat i Sverige finns i området "Säcken" i kosters nationalpark. De är till skillnad från de tropiska korallerna permanent vita då de saknar de fotosyntiserande microalgerna (zooxanthellerna) eftersom de lever i mörkt vatten långt under vattenytan.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: