Marinbiolog

På god väg!

Sen kväll på labbet

Kategori: Allmänt

Klockan är strax efter nio och jag sitter fortfarande på labbet. Samtalet med S gjorde susen, han gav mej nyttiga synpunkter på min metodutveckling och försäkrade mej om att om jag kan visa att de tidigare gjorda studierna av plasten är bristfälliga så räcker det långt. Så nu sitter jag vid luppen på sedimentlabb och tittar på prover jag gjorde igår. Just denna uppsättning filter berättar en hel del om hur mycket man måste skölja instrumenten mellan varje provkörning för att vara säker på att inte "gamla" partiklar från föregående prov ska förstöra eller påverka nästa provkörning.

Jag har gjort en lång lista och karaktäriserat partiklarna som jag hittat när jag filtrerat absolut rent s.k. MillieQ-vatten; Avjoniserat DYNGRENAT vatten som man kan tappa ur en apparat på labbet. Det verkar som att det i nuläget inte spelar någon roll hur mycket man sköljer provtagningssystemet med detta vattnet, för jag hittar partiklar (fibrer och små "prickar") även efter att ha sköljt igenom över en liter vatten. Det behöver inte bara bero på att själva systemet aldrig blir rent, utan på någon diffus "kontaminationskälla", t.ex. damm från mina kläder eller damm i flaskan som jag fyller upp MQ-vattnet med...

Det krävs ytterligare detektivarbete för att säkerställa var dessa partiklar kommer ifrån!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: