Marinbiolog

På god väg!

It's alive!

Kategori: Allmänt

Idén att börja skriva på nätet igen har grott inom mej under en tid nu och idag, med regnet smattrandes mot rutorna på Kristinebergs marina forskninsstation, så fick jag tummen ur. Jag är ingen fena på webbdesign så du får stå ut med den här färdigdesignade versionen en stund tills jag hittat ett sätt att designa om sidan som inte är alltför krångligt. De böcker jag läste om HTML på eget bevåg i början av högstadiet har väl kanske inte satt alltför djupa spår i mitt cyberspace så att säga...

Just nu läser jag kursen Marina Ekosystem på ovannämnda forskningsstation som tillhör Göteborgs Universitet. Kursen är delvis förlagd hit till Kristineberg, av fyra veckor är vi nu inne på den tredje och har hittills veckovis betat av två olika sorters ekosystem, grunda mjukbottnar och djupa ackumulationsbottnar. Den här veckan står pelagialens (den fria vattenmassans) ekosystem på schemat och nästa vecka som blir den sista ska vi titta på kustnära hårdbottnar.
Kursen har hittills överträffat förväntningarna, den är mycket praktisk samtidigt som den varvas med lagom mycket teori och sifferbearbetning inom de olika områdena. Jag kommer berätta mer om arbetssättet under veckan men hittills har jag lärt mej hantera klassiska inventeringsinstrument som t.ex. olika typer av bottenhuggare (som man använder från båt), push net och olika typer av mindre sedimentprovtagare. Tyvär har vissa moment inom de olika delarna fått stryka på foten då vi endast är fyra kursdeltagare detta året. Att så få anmält sej till den här kursen har bara hänt en gång tidigare. Förra året var söktrycket skyhögt, jag misstänker att de som togs in på dispens (antagna till kurs utan att vara behöriga) då egentligen skulle ha läst den i år och att det därför blivit en skevfördelning i antalet sökande i år. Hursomhelst så innebär fyra kursdeltagare att dagarna nästan består i privatundervisning och man får otroligt mycket mer tid med sina föreläsare. Jag njuter av varje minut och lär mej massor!



Smith McIntyre-huggare
Smith McIntyre-huggare ombord på Oscar von Sydow


Daniel, Johanna o Maria
Ett bottenprov spolas, sållas och samlas in för analys av
artsammansättning och biomassa på labb.

Kommentarer

  • Anonym säger:

    Härligt att se dig hitta tillbaka genom cyberrymden!

    Kram!

    2009-09-21 | 18:48:57

Kommentera inlägget här: