Marinbiolog

På god väg!

Resultat: Noll

Kategori: Allmänt

Provkör nu min utrustning som enkellt beskrivet ska plocka upp alla pyttesmå plastpartiklar som ev. forekommer i sediement. Partiklarna hamnar på ett runt litet filter som sen i lupp/mikroskop avslöjar hur många av partiklarna som finns och hur de ser ut.

Jag har nu tillsatt ett känt antal partiklar till 1 dl mycket fint sediment. Tanken var att kolla hur många av dessa partiklar man återfinner på filtret. Det skulle ge en grov fingervisning om hur nära man kan komma en uppskattning av kvantiteten fibrer som finns i genomsnitt i marina sediment.
Resultatet?
Första körningen (av tre, jag processar samma sediment flera gånger) gav resultat NOLL! Inte en enda fiber av 800 har hamnat på filtret! Herrejestanes. Inte så tillfredsställande men ett negativt resultat är också resultat. Då kan jag antagligen sluta mej till att en kvantitativ uppskattning är svår, om inte omöjlig, att göra med den här metoden. Tyvär. Men jag har några sköljningar kvar, de kanske dyker upp i nästa?


Ser ni fibrerna på filtret till höger?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: