Marinbiolog

På god väg!

Nytt år!

Kategori: Allmänt

Imorgon är det första dagen i skolan år 2010. Planen var att färdigställa projektarbetet i sista kursen nu denna veckan, men det faller nog med att vår handledare S är i Åre just vecka 2. Och det får han väl ha då eftersom samme man lovat mej att vara handledare åt mej under mitt kommande ex-jobb!

Tanken var att jag skulle påbörja exjobbet v.3 genom att delta i inventering av plastpartiklar i sediment längs västkusten tillsammans med min andre handledare, mr F, från företaget jag ex-jobbar hos. Dock måste en hel hög infauna från mjukbottnen i Koljöfjorden utanför Uddevalla bestämmas innan jag kan lämna Göteborg för ex-jobbet och Kristineberg, och för att deffenitivt säkerställa organismernas arttillhörighet vill handledare S titta på dem innan vi (jag och kursare inkl. god vän Thomas) kan skriva färdigt arbetet.

2009 var ett bra år med kanske mest av allt en transportsträcka till denna våren när mitt kandidatexamensarbete går av stapeln. Nu gäller det att flyga med egna vingar och visa att man kan (även om det säkert kommer vingla en hel del). Vi får väl också hoppas på att jag klarar av att landa där lagom till sommaren utan att totalkrascha i en dålig artikel. Nope, it ain't gonna happen. Jag har ju i stort sett simulerat landningar de senaste två åren på Universitet på alla tentor och jobb man gjort, lämnat in och klarat av?

Mitt och Thomas arbete som ska vara klart nästa vecka är förresten av en mycket intressant art. Vi inventerar bottenfaunan längs en transekt i Koljöfjorden för att man i framtiden ska kunna följa utvecklingen av faunan efter att BOX-projektet* dragit igång. Den något sci-fi-artade idén att installera stora vattenpumpar i Östersjön för att syresätta det syrefattiga (eller helt anoxiska) bottenvattnet har faktiskt realiserats och bär nu frukt i BOX-projektet som nu efter nyår ska installera pumpar i ett pilotprojekt på både väst- och ostkusten!

Läs mer om BOX-projektet på GU:s hemsida: http://www.tellus.science.gu.se/fokus_ostersjon/BOX-projektet/

På Göteborgs Universitets fartyg Skagerak påväg in i Gullmarsfjorden på min senaste kurs "Marin Miljöövervakning" där även arbetet med Koljöfjorden ingår.


*Lustigt nog har projektet fått samma namn som det som handlar om att bekämpa fattigdomen i U-länder. Fattigt kan ha två betydelser ...

Kommentarer


Kommentera inlägget här: