Marinbiolog

På god väg!

Tvillingen

Kategori: Allmänt

Okej, jag var egentligen påväg ner till tvättstugan men surfade förbi Melindas blogg, den är lite mysig, och så skrev hon om sitt stjärntecken. Hon liksom jag tycker bara att sådant är bluff och båg men visst finns det en lite fascination för förutsägelser om ens personlighet som bygger på när våra föräldrar valde att ligga utan skydd.

Så här kommer första googeluppslaget på Tvillingarna;

Flyktigheten och rörligheten är Tvillingarnas grund­drag, vilket för solen innebär ett slags andlig vilsenhet som inte nödvändigtvis behöver upplevas som en brist. Den kan lika gärna vara en tillgång, en total formbarhet inifrån, en iver att upptäcka alla nya infall i förändringens universum. Tvillingarna trivs med det orubbliga faktum att tiden går, att allt som kommit ska försvinna och att inget varar beständigt. Inte så att de själva driver fram förändringar, men de är alltid på första parkett. 

     Solen i Tvillingarna leder till en i grunden positiv livssyn, en förtjusning över tillvarons oändliga möj­ligheter, som på sin andra sida åstadkommer otillfredsställelse – man får aldrig nog, och bävar för att tiden inte ska räcka till, vilket grumlar lyckan i nuet. Sålunda finns i Tvillingen både en förtjusning och en fruktan inför framtiden, som han vet innehåller en förändring som kan vara ett slut. Därför kan Tvillingarnas snabba rörlighet upplevas som en aning ångestladdad. Och de är alltid meddelsamma.

Och helt plötsligt fick min inre känsla en yttre legitimitet av sällan skådat slag!

Andlig vilsenhet; Ja. Årets nyårslöfte var att bejaka min andlighet i större utsträckning eftersom jag tycker mej vara lite av en sökare, men helt utan andlig uppbackning. Jag har lätt för att smittas av andras livsåskådningar och fascineras av dem som kan följa en enda "väg".

Allt som kommit ska försvinna och inget varar beständigt; En fras jag levt med i bakhuvudet sedan mina religionslektioner på gymnasiet är "allt är förgängligt" (tack Per Almkvist), lite deppigt kan det tyckas men så är det ju?!

Jag instämmer helt i hela texten. Jag har inte läst de andra stjärntecknens beskrivningar, de passar säkert också in, men det här var ju riktigt kul! Vackert. Det här ska jag ta med mej till tvättstugan och bejaka.
Amen

Kommentarer


Kommentera inlägget här: