Marinbiolog

På god väg!

Bananas!*

Kategori: Allmänt

Lördag! Pust och stön, jag överlevde veckan! Jobbet med att inventera vattenpelaren i Gullmarsfjorden på fyra dagar var minst sagt intensiv, och när vi igår skulle sammanställa någon slags rapport om arbetet blev det gjort med en lätt förvirrad ton. Vad gjorde vi? Och framför allt; Varför?! Och de där siffrorna, var kom de ifrån egentligen? Efter att ha slitit vårt hår och läst igenom labbhandledningen både fem och sex gånger fick Maria, jag och Johanna ordning på det mesta, dock fanns det frågetecken runt "phytoplanktondelen" och hur den hänger ihop med klorofyllmätningarna, som Daniel kämpat med. Daniel, vår fjärde kursdeltagare, hade sammanställt sina data kvällen innan och dragit hem för att möta upp med flickvännen och de luckor i rapporten som återstår får vi helt enkellt snygga till på måndag när vi alla kommit tillbaks från helgen med nya krafter!

Nu är det helg och jag har för intention att beta av lite av GIS-kursen (Geografiska Informationssystem) som jag försummat under de hektiska veckorna på Kristineberg. Jag har inte kommit speciellt långt nu under morgonen, min stackars dator kämpar fortfarande med att installera GIS-programmet.

Under den utdragna processen har jag hunnit bläddra igenom morgonens GP. I kulturdelen finns ett tvåsidouppslag om filmen Bananas!* (och ja, stjärnan ingår i filmtiteln). Den svenske dokumentärfilmaren Fredrik Gertten följde tolv bananplantagearbetare i Nicaragua i deras stämningsprocess mot Dole. Det gigantiska världsomspännande företaget hade nämligen medvetet använt det förbjudna steriliserande bekämpningsmedlet DBCP på plantagerna där de jobbade. Arbetarna vann, Dole hade enligt domstol medvetet steriliserat sina lönetagare, och det hela hade tack vare Gertten fastnat på en dokumentärfilm som premiärvisas i Sverige i höst.
Nu skulle man ju kunna tro att historien fick ett avslut där. Men icke. Trots att Dole gjort fel och trots att det (nåja) finns en världsomspännande yttrandefrihet på denna planet (iaf. när det gäller svensk journalistik) så hänger nu en gigantisk stämningsansökan över Gertten. Hans film fick inte delta inom tävlan i Los Angeles-filmfestival eftersom Dole hotade med att stämma arrangörerna och SVT som sände ett inslag om filmen i sommras blev kort därefter kontaktad av Dole.

Dole menar att dokumentären ger en skev syn av företaget (tacka fan för det!) och att de därför känner sej tvingade att stämma Gertten och hans filmteam då de visat filmen trots varningar från Dole's sida.

Jag säger: Se filmen! Det ska jag göra, och ge multinationella företags försök att tysta kritik STORA FULA FINGRET! Filmklubben Doc Lounge drar igång i götet denna hösten och visar Bananas!* vid premiären onsdag den 6:e oktober på tredje lång i House och Win-Wins lokaler.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: